Kamis, 15 Juni 2017

Resepi dal dengan sayur-sayuran collard

Satu hidangan yang enak dan berkhasiat dengan sayur-sayuran kolard, sangat sederhana dan halus dibumbui dengan biji ketumbar, jintan, dan cili Kashmiri. Hidangkan panas dengan nasi atau roti. Vegan, tanpa gluten, bebas daripada kacang soya, dan tanpa kacang.

Walaupun sayur-sayuran collard berkembang dan dimakan di utara India, saya tidak pernah merasai kuasa pemakanan ini sehingga saya berpindah ke Amerika Syarikat. Di Mumbai, di pantai barat India, di mana saya dilahirkan dan di mana saya tinggal sebelum perpindahan saya, sayur-sayuran berlemak, sekurang-kurangnya pada masa itu, tidak tersedia dan saya yakin jika saya bertanya kepada ibu bapa saya tentang sayur-sayuran, Mereka akan pergi, huh?



Tetapi dengan semua yang saya tahu tentang kelezatan dan kesihatan kolaborasi, saya harus mengakui bahawa saya tidak memasak mereka seberapa kerap yang saya perlu. Dalam beberapa tahun yang lalu, saya telah berkongsi dengan anda kolar hijau sabzi yang lazat dari Kashmir, dan saya kadang-kadang membuangnya dalam kari pedas seperti Black Eyed Peas Tikka Masala ini.

Resipi yang saya ada untuk anda hari ini adalah cara yang baik untuk memakan sayur-sayuran ini dan menikmati rasa dan kebaikannya tanpa membiarkan mereka berasa terharu dengan rasa yang menyertainya: Dal saya dengan Greard Collard.

Seperti kebanyakan sayur-sayuran, kolar mengandung banyak Vitamin A dan C, dan vitamin B bernilai seperti Folate. Mereka juga dibungkus serat, sudah tentu, dan diketahui sebagai pejuang yang kuat dari triumvirate pembunuh yang tidak suci: penyakit jantung, kanser, dan diabetes. Antara pelbagai penyakit lain.

Untuk ini, saya melancarkan taburan dalam sedikit stok sayur-sayuran dan kemudian menambah beberapa rempah dan lentil kepadanya. Masak selama beberapa minit dan selesaikan dengan tempura (tadka) bawang putih, yang menambah satu lagi dimensi rasa dan kesihatan.

Pada Ahad lepas, kami pergi ke festival anggur dan seni di Sykesville, Maryland, sebuah bandar kecil yang indah yang dipanggil "bandar kecil yang paling sejuk" di Amerika Syarikat. Ini urusan kecil yang menyeronokkan di mana anda boleh bersiar-siar di Main Street, melihat ke gerai menjual seni dan barang kemas, segelas wain di tangan, mencuba wain serantau yang lazat. Kami mengamalkan pretzel yang sangat goreng (yikes tapi lazat), berjalan melalui sebuah gereja tua dengan tingkap kaca berwarna yang indah, dan melihat seorang tukang lukis menunjukkan seni penebangan kayu untuk membuat mangkuk kayu yang indah dan dippers madu, antara bentuk lain.

Pada waktu kami sampai ke rumah, letih tetapi pada tahap yang tinggi (banyak jenis!), Saya hanya mempunyai masa yang cukup untuk membuat dal ini bersama dengan beberapa nasi dan sebilangan kentang goreng yang dipanggang. Ia adalah cara yang lazat dan sihat untuk mengakhiri hari hedonisme pemakanan.

Berikut adalah resipi saya untuk Dal dengan Collard Greens. Ia penjaga.

Bahan-bahan
  • 1 cawan kacang merpati kering (tuvar dal), direbus sehingga cukup lembut sehingga lembu apabila anda menggunakan pukul
  • 1 tandan (kira-kira lima cawan dicincang) kolar hijau. Tumpukan daun dan potong ke dalam reben nipis
  • 2 sudu besar sayur atau air
  • 1 sudu besar serbuk biji ketumbar
  • 1 sudu teh serbuk cumin
  • 1/2 sudu teh kunyit
  • 2 cili kering Kashmiri (ini sangat ringan. Gunakan sebarang lada cili merah sebagai pengganti, termasuk ancho atau Anaheim)
  • 1/2 sudu kecil tanah lada hitam
  • 1 sudu minyak kelapa
  • 6-8 ulas bawang putih, dihancurkan dan dihiris
  • 1 sudu teh sawi sawi
  • 2 sudu besar jus lemon
Arahan
  1. Dalam periuk, letakkan reben hijau bertali dengan sentuhan garam dan stok sayur atau air. Tutup dan masak kira-kira 8-10 minit ke atas api sederhana, kacau kerap untuk memastikan mereka tidak melekat pada bahagian bawah. Sekiranya mereka melakukannya, tambahkan lebih banyak stok atau air.
  2. Masukkan tepung biji ketumbar, serbuk cumin. Cili kering pecah dan kunyit. Aduk dengan baik untuk campuran dan masak beberapa minit lagi.
  3. Masukkan periuk yang dimasak dan, jika terlalu tebal, nipisnya dengan air. Masukkan lada hitam tanah. Bawa hingga mendidih dan biarkan masak dengan rempah dan kolongan selama 10 minit lagi.
  4. Dalam kuali kecil, panaskan minyak untuk pembajaan. Tambah biji sawi dan, apabila mereka pecah, tambah hirisan bawang putih. Tumis sehingga mereka mula berwarna.
  5. Tuangkan minyak dengan biji sawi dan bawang putih ke dalamnya dan kacau rata. Masukkan garam jika perlu, masukkan jus lemon, dan panaskan.
Nota Resipi
  • Hidangkan hidangan ini dengan nasi atau rotis, dan sebiji sayuran (sabzi) seperti gobi masala ini.

Share this

0 Comment to "Resepi dal dengan sayur-sayuran collard"

Posting Komentar