Kamis, 15 Juni 2017

Resepi nada kendi nangka sedap

Ayam pedas, manis, masam, Nangka, Nangka yang dibuat dengan nangka, nangka muda, bawang, aprikot, kismis, dan rempah-rempah Maroko. Resipi ini bebas daripada kacang soya, bebas gluten dan kacang-kacangan.

Terdapat banyak alasan yang baik untuk makan nangka, dan statusnya yang agak baru sebagai pengganti daging tidak, pada fikiran saya, ketua salah satu daripada mereka. Saya membesar makan nangka di rumah India saya, dan ia sendiri, selalu menjadi satu peristiwa istimewa. Ini adalah buah yang lazat, dengan rasa hebat yang menggabungkan citarasa beberapa buah tropika yang paling disukai dari mangga kepada pisang, dan bernilai menunggu selama beberapa bulan dalam musim. Selain itu, meretas ke dalam orb yang besar dan berduri untuk memastikan bahawa kebaikan emas di dalamnya sentiasa menjadi pekerjaan yang sangat pantas untuk perayaan.



Di rantau Konkan India, di mana ibu bapa saya berasal, pokok nangka adalah pemandangan biasa. Pada musim panas, bola besar berwarna coklat kehijauan dengan kulit mereka yang tidak menarik dan berkilat, tergantung di tandan dari pokok tinggi. Buahnya boleh tumbuh begitu besar, ada legenda tentang nangka yang luasnya empat buah makanan yang beratnya seratus kilogram. Saya tidak pernah melihat sesuatu yang besar, tetapi saya masih ingat melihat dan bertanya-tanya bagaimana objek yang begitu besar dan sangat berat dapat ditangguhkan di atas batang mereka yang langsing, berwarna coklat kerana menentang graviti.

Setiap musim panas, ibu bapa saya akan menantikan kunjungan dari mana-mana saudara-mara yang akan berani kereta api dan bas yang ramai untuk membawa mereka nangka, sepanjang jalan dari Karwar atau Goa. Jika kita berlaku untuk pergi ke sana untuk cuti musim panas, lebih baik lagi. Tidak kerana nangka tidak terdapat di Bombay, tetapi kerana nangka dari tanah asalnya sedikit lebih istimewa kepada ibu bapa saya. Ia hanya terasa lebih baik.

Pekerjaan pemotongan buah biasanya jatuh ke atas ayah saya yang akan menyentuh tangannya dan duduk di atas papan kayu dengan pisau besar yang melekat padanya, dipanggil adoli (anda dapat melihat gambar seorang adoli di sini). Minyak menjadikannya lebih mudah untuk kemudian mencuci tangannya dari sap melekit yang meleleh dengan murah hati dari buahnya. Dia kemudiannya akan memotong buah yang besar di tengah-tengah, jadi segmen-segmen yang boleh dimakan di dalamnya dapat dilihat, dan kemudian ia akan memotong lagi, sehingga ia dapat diakses. Dia akan mendapatkan bantuan dari ibu saya atau orang dewasa lain yang juga, dengan jari-jari yang dibakar, membantu mengeluarkan mentol emas dengan biji coklat yang besar. Selepas benih telah dibuang (direbus dan dimakan kemudian - mereka juga lazat), kita semua akan menggali untuk pesta tropika seperti yang lain.

Buah nangka yang dimasak, bukanlah nangka masak yang rasanya seperti syurga, tetapi versi mentah yang biasanya tersedia di sini dalam kaleng. Inilah jenis yang saya gunakan untuk Native Fruity "Lamb" Tagine.

Ini hidangan yang agak mewah, tetapi masa tangan anda adalah minimum, jadi jangan bimbang anda akan terjebak di atas dapur panas selama satu jam atau lebih. Kebanyakan masakan berlaku di dalam oven. Tetapi masakan perlahan menambah rasa yang luar biasa, memberikan rempah-rempah - dan aprikot dan kismis - banyak masa untuk berkahwin dan sungguh gembira. Kerana nangka tidak mempunyai satu kualiti sebagai pengganti daging - protein - saya menambah beberapa kacang, juga ramuan yang sangat Maghribi, kepada tagine.

Saya agak jatuh cinta dengan tagine ini. Ia kaya dan lazat dan berkhidmat di atas katil couscous, ia membuat makanan yang kaya, memuaskan, dan enak. Nangka memasak lembut dan lazat dan menyerap rempah dengan indah.

Buah nangka diberikan status superfood di India: ia kaya dengan serat dan vitamin, penuh dengan antioksidan, dan ia sangat sihat. Pakar pemakanan India menunjukkan keupayaannya untuk membalikkan penuaan, menurunkan lemak badan, dan meningkatkan fungsi tiroid. Sekarang jika itu tidak cukup alasan untuk meletakkan latte kunyit keemasan anda - sehingga anda mengambil suaranya dari Nangka "Naga" Tagine ini - Saya tidak tahu apa itu.

Bahan-bahan
  • 16 biji nangka yang disalirkan di dalam air atau air garam (jangan gunakan yang di dalam sirap)
  • 1 bawang besar, dihiris nipis
  • 1 sudu minyak kelapa atau minyak zaitun
  • 1 sudu kecil halia parut
  • 1 sudu besar bawang putih parut
  • 1/2 sudu teh kunyit
  • 1 sudu teh serbuk cumin
  • 1 sdt paprika
  • Garam dan lada hitam tanah secukup rasa
  • 1 sudu tomato
  • 1/2 sudu teh cayenne atau serpihan lada merah
  • 4 cawan stok sayur atau air
  • 1 1 inci batang kayu manis
  • 1/2 cawan aprikot kering
  • 1/4 cawan kismis emas
  • 2 cawan kalengan dalam tin atau masak, dikeringkan
  • 2 sudu besar pasli cincang
  • 1 sudu campuran campuran rempah ratus (resipi pada campuran rempah DIY saya). Lihat nota di bawah resipi untuk pautan.
Arahan:
  1. Panaskan ketuhar hingga 400 darjah F.
  2. Campurkan bawang putih, halia, kunyit, paprika, garam dan serbuk cumin. Dredge irisan nangka di dalamnya dan sisihkan.
  3. Panaskan minyak dalam periuk yang luas dan ketuhar ketuhar. Masukkan bawang dengan garam dan tumis hingga lembut.
  4. Masukkan pes tomato dan kacau. Masak selama beberapa minit.
  5. Masukkan irisan nangka dengan semua rempah yang mereka diasinkan, dan biarkan nangka masak dengan bawang pada api yang sederhana tinggi, kira-kira 10 minit, sehingga ia menjadi coklat. Kacau sering.
  6. Tambah 3 cawan stok atau air. Anda sepatutnya cukup untuk menutupi nangka. Masukkan aprikot, kismis, dan cayenne atau serpihan lada merah. Masukkan kayu kayu manis dan kacang kiwi. Kacau sehingga masak dan masak.
  7. Tutup periuk dengan tudung yang ketat, dan letakkan di dalam ketuhar selama 25 minit.
  8. Selepas 25 minit, turunkan haba hingga 350 darjah dan masak selama 30 minit lagi. Semak sambil membakar dan tambahkan stok atau air yang tinggal jika rebusan kelihatan terlalu kering.
  9. Keluarkan dari ketuhar dan buka dengan teliti. Kacau ras el hanout. Semak garam garam dan tambah lebih jika diperlukan.
  10. Hiaskan dengan pasli, dan berkhidmat dengan couscous.
Nota Resipi
  • Resipi Ras el Hanout di sini.
  • Untuk membuat resipi ini tanpa lemak dan dalam periuk yang perlahan, campurkan semua ramuan dalam crockpot dan masak selama tiga hingga empat jam pada tahap tinggi, periksa paras air sesekali, dan tambah lagi jika ia menjadi kering. Tinggalkan minyak.

Share this

0 Comment to "Resepi nada kendi nangka sedap"

Posting Komentar