Kamis, 15 Juni 2017

Resepi satu periuk jauh dengan sayur-sayuran dandelion

Dandelions liar, yang berkembang pesat di rantau kita pada musim bunga dan musim panas, adalah ramuan kejutan dalam One-Pot Farfalle ini dengan Dandelion Greens. Zaitun, walnut, cendawan, dan kacang putih menambah lapisan nutrisi, tekstur dan rasa. Vegan dan kacang soya.

Saya telah membuat perbualan di belakang rumah saya hanya jarang, dan kemudian hanya untuk tomato sekali-sekala yang dibasuh sendiri selepas musim sejuk yang ringan. Sebagai peraturan, saya cenderung untuk meninggalkan semua buah-buahan dan cendawan sahaja, seperti sesiapa sahaja, melainkan jika anda benar-benar tahu apa yang anda cari. Tetapi saya bersungguh-sungguh mencari sayur-sayuran percuma yang kebaikannya melayang di bawah hidung saya telah dinaikkan semula minggu ini oleh sebuah buku yang menarik, Ugly Little Greens.



Saya ingin mengatakan pada mulanya bahawa ini bukan semakan buku, ataupun buku ramah vegan ini. Tetapi saya dapati ia menarik bukan hanya kerana ia menawarkan beberapa kebijaksanaan yang agak mencerahkan pada sayuran liar, tetapi juga kerana pengarang dan tukang masak Mia Wasilevich memasak tumbuhan yang biasanya berakhir di dalam sisa buangan halaman - sayur-sayuran seperti kambing, kambing, purslane, Jelatang, nasturtium dan, tentu saja, dandelion di mana-mana - ke dalam resipi eksotik, gourmet seperti Mallow Bastilla, Fritto Misto Hutan, dan Panah Cotta Lettuce Jelly.

Terdapat juga resipi untuk madeleines yang diselitkan dengan elegan di serbuk kuning kekuningan serbuk kuning.

Sudah tentu, saya mengenali sekurang-kurangnya beberapa penyerang belakang rumah: dandelion dan kambing.

Di halaman saya yang masih belum ditarik sejak kita pecah ke musim bunga, saya mempunyai lebih daripada sekadar keduanya. Dan saya telah dimasak dengan dandelions sebelum- saya menikmati kepahitan mereka yang menyenangkan terutama dalam sup, seperti ini.

Jadi peluang pertama yang saya ada, saya pergi ke halaman belakang dan mengeluarkan segenggam daun dandelion muda. Muda, kerana saya dapati melalui pengalaman masa lalu bahawa daun yang lebih besar, lebih matang cenderung agak pahit. Saya juga mendapati beberapa sayur-sayuran dari ulas bawang putih yang saya telah ditanam tahun lalu dan dilupakan semua. Dan sesetengah bijak, salah satu herba kegemaran saya dan satu yang tumbuh kembali setiap tahun dengan mudah, tidak seperti ramuan herba yang lebih panas (saya tidak pernah dapat mendapatkan tumbuhan rosemary untuk bertahan dalam musim sejuk, walaupun dengan jaminan daripada pembibitan, dan akibatnya Saya telah melalui kira-kira separuh sedozen tumbuh-tumbuhan rosemary sepanjang dekad yang lalu. Tetapi itu satu lagi cerita).

Ada sesuatu yang agak menarik tentang memasak dengan hasil yang anda telah berkembang sendiri, seperti mana tukang kebun sayur belakang rumah akan membuktikan, dan ada sesuatu yang sangat liar dan sangat mencabar - dan oleh itu sangat menarik - tentang memilih dan memasak dengan sayur-sayuran yang anda tidak melakukan apa-apa untuk memelihara. Sekali lagi, melainkan jika anda tahu apa yang anda lakukan, jangan pergi memetik sayuran liar atau tumbuh-tumbuhan lain yang boleh dimakan - banyak sayur-sayuran yang boleh dimakan yang mempunyai toksik yang boleh menjadi toksik. Terdapat kelas pemeliharaan yang ditawarkan di banyak kawasan bandar sekarang, dan jika anda menganggap anda mempunyai ciri-ciri penggemar, ia adalah idea yang baik untuk menyertai satu.

Untuk Oneflof Farfalle saya dengan Greens Dandelion, saya terjebak dengan dandelions kerana saya tahu mereka selamat. Jika anda tidak mempunyai halaman dengan sekurang-kurangnya beberapa penceroboh yang berani ini, anda mungkin mempertimbangkan membeli sayuran yang, di sekitar sini, dijual di kedai runcit Asia.

Satu sebab yang sangat baik untuk makan sayur-sayuran bersalut adalah yang paling cenderung menjadi berkhasiat liar. Sebagai contoh, dandelions mempunyai sifat pemurnian darah dan faedah prebiotik - dengan kata lain, mereka membantu bakteria baik dalam usus anda berkembang. Mereka dipenuhi dengan mineral dan vitamin dan boleh digunakan untuk melambatkan Alzheimer.

Ingatlah bahawa sebelum anda melangkah dandelion seterusnya dari tanah dan melemparkannya ke dalam longgokan sampah.

Saya jatuh begitu cinta dengan resipi ini selepas menciptanya minggu lepas, saya telah membuatnya dua kali sejak itu. Ia menyajikan kemudahan dan pembersihan yang minimum dengan pengembaraan sampingan, jadi apa yang tidak dicintai? Little Jay, yang agak terpesona dengan makanan saya, menikmati pasta itu sebaik sahaja dia memikirkan tentang makan rumpai.

Pasta masuk ke dalam periuk dengan sayur-sayuran dan semua itu dimasak bersama-sama menjadi lazat hangat. Saya menggunakan sayur-sayuran yang berbeza, dan saya menambah beberapa bahan lain yang saya nikmati dalam pasta saya untuk menambah lapisan tekstur dan rasa. Kali ini saya menambah cendawan, tetapi kegemaran Jay adalah yang saya buat dengan kentang bayi baru. Kacang hijau akan menjadi cantik di sini. Saya juga menambah beberapa buah walnut untuk masalah, buah zaitun Kalamata asin, dan jus limau yang tajam. Semua ini mengimbangi kepahitan sedikit dandelions yang agak indah.

Bahan-bahan:
  • 12 oz farfalle atau pasta bowtie
  • 1 sudu besar minyak zaitun dara
  • 8 ulas bawang putih
  • 20-25 daun hijau dandelion
  • 1 sudu kecil serai lada merah
  • Sejumlah sedikit bawang putih (pilihan)
  • 1 sudu besar bijirin segar, cincang
  • 2 14-oz kaleng kacang putih, dikeringkan
  • 1 gelas walnut ringan dibakar, dicincang (pilihan)
  • 2 cawan kalamata zaitun, cincang
  • Butang 16 oz atau cendawan cremini, dihiris
  • 1 1/2 cawan sayur-sayuran
  • 3 cawan air
  • Garam dan lada hitam tanah secukup rasa
  • Parsley dicincang untuk hiasan
  • Jus dan zest 2 limau
Arahan:
  1. Panaskan minyak dalam periuk yang cukup besar untuk memegang pasta dan kacang.
  2. Masukkan bawang putih dan apabila ia menjadi sizzle dan mula berubah warna, tambah sayur-sayuran dandelion dan serpihan lada merah. Kacau untuk campuran, tutup dan biarkan masak selama lima minit.
  3. Masukkan cendawan, bijirin dan bawang putih dengan beberapa garam dan tanah lada hitam secukup rasa. Tumis selama beberapa minit.
  4. Tambah pasta bowtie kering dan kacau dengan baik. Tambah stok sayur dan air. Semak garam dan masak sehingga mendidih.
  5. Tutup periuk dan biarkan pasta masak selama 8-10 minit. Berikan pasta yang kacau beberapa kali semasa memasak supaya tidak rumpun. Matikan haba apabila aldente pasta. Anda masih akan mempunyai beberapa cecair di bahagian bawah kuali, tetapi pasta akan menyerap ini kerana ia berdiri.
  6. Kacau dalam walnut, jika menggunakan, zaitun, kacang putih, dan pasli. Sapu dalam jus kapur.
  7. Semak garam. Biarkan pasta berdiri sekurang-kurangnya lima minit sebelum berkhidmat.
Nota Resipi
  • -Anda boleh mengubah sayur-sayuran yang digunakan. Masukkan kacang hijau kira-kira lima minit memasak pasta, penutup, dan masak.
  • -Jika menggunakan kentang bayi, ia adalah idea yang baik untuk memasak secara berasingan dan kemudian menambah, untuk memastikan ia dimasak dengan teliti. Ini tidak akan menjadi hidangan satu pot, tetapi kentang lazat di sini.
  • -Meset beberapa buah tomato ceri dan campurkan mereka di akhir sekali, untuk persembahan yang menarik.

Share this

0 Comment to "Resepi satu periuk jauh dengan sayur-sayuran dandelion"

Posting Komentar